“Over een paar jaar noemen mensen het niet eens deelmobiliteit meer. Dan is het gewoon onderdeel van het algemene vervoersnetwerk.” Raymon Pouwels, oprichter van GO Sharing, verwacht dat de toch al rappe opkomst van deelbaar vervoer alleen maar meer in stroomversnelling raakt.
“Over een paar jaar noemen mensen het niet eens deelmobiliteit meer. Dan is het gewoon onderdeel van het algemene vervoersnetwerk.” Raymon Pouwels, oprichter van GO Sharing, verwacht dat de toch al rappe opkomst van deelbaar vervoer alleen maar meer in stroomversnelling raakt.
Op steeds meer plekken kom je de elektrische auto’s, e-bikes en e-scooters voorzien van de herkenbare stickers tegen. Mensen loggen eenvoudig in via een app waar ze in een klap duizenden voertuigen ‘bezitten’. En door die beschikbaarheid ben je altijd en overal mobiel. Nooit meer in de regen bij de bushalte.
Duurzame en maatschappelijke impact
Maar niet alleen voor consumenten is het een prettige oplossing. Vanuit duurzaam en maatschappelijk oogpunt heeft deelmobiliteit een behoorlijke toegevoegde waarde. Allereerst zorgt het voor minder auto’s in de steden. Parkeerplaatsen worden niet meer bezet door auto’s die slechts sporadisch gebruikt worden. Er is immers een alternatief: een deelauto. En bij kortere ritten zelfs de e-bike of e-scooter. Deelmobiliteit zorgt dat vervoer, in welke vorm dan ook, toegankelijk is voor iedereen. Ook als je niet veel ritten maakt.
Reizen zorgt voor een flink deel van de CO2-uitstoot. De keuze van dagelijks vervoer maakt dus het verschil voor het klimaat. Deelvervoer is in veel gevallen een duurzamere oplossing doordat het nieuwere elektrische voertuigen betreft die efficiënt gebruikt worden. Daarnaast kunnen veel (vaak oudere) auto’s de straat uit. Dat resulteert dan weer in schonere lucht, een stillere omgeving en verbetert de bereikbaarheid van de stad.
Meer vervoersopties, meer gemak
Het kan zelfs een oplossing zijn voor de uitdagingen die het streekvervoer ondervindt. Veel bussen rijden niet vaker dan twee keer per uur en op veel plekken rijden ook ’s nachts geen bussen. Inloggen op een vervoersmiddel in de buurt zorgt dan dat je toch nog thuiskomt. Als er genoeg deelvervoer is, zijn we niet meer alleen afhankelijk van streekvervoer. Want hoe meer vervoersopties er zijn, hoe meer gemak bij de consument. Die beschikt namelijk over een volledig en flexibel reisaanbod.
De opkomst raakt dan ook in vogelvlucht. GO Sharing begon een paar jaar geleden nog met 168 scooters, maar ondertussen rijden er 15.000 deelvoertuigen in dorpen en steden rond. De innovatieve oplossing is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven en wordt internationaal erkend. Het prestigieuze zakentijdschrift Forbes nam Raymon recent op in de lijst van de meest invloedrijke personen onder de 30 jaar. Een behoorlijke impact dus, van een ondernemer die het straatbeeld verandert.
Tech is onmisbaar in ons leven. Zonder tech geen groene economie, zonnepanelen of windmolens. Geen hartmonitor in het ziekenhuis. Geen toegang tot zorg, schoon drinkwater en gezond voedsel. Nederlandse tech ondernemers zijn vindingrijk en hebben de oplossingen in handen voor een betere toekomst.
We hebben ze nodig. Het is tijd om te kiezen. Tech of je leven.
Tech of je leven is een inititief van Techleap.nl
Tech is onmisbaar in ons leven. Zonder tech geen groene economie, zonnepanelen of windmolens. Geen hartmonitor in het ziekenhuis. Geen toegang tot zorg, schoon drinkwater en gezond voedsel. Nederlandse tech ondernemers zijn vindingrijk en hebben de oplossingen in handen voor een betere toekomst.
We hebben ze nodig. Het is tijd om te kiezen. Tech of je leven.
Tech of je leven is een inititief van Techleap.nl
© 2023 techleap.nl All Rights Reserved
© 2023 techleap.nl All Rights Reserved